Nezoufalky.cz

Už jste členkou Nezoufalek?

Přihlásit

- nejnovější článek

Máme už své životní zkušenosti, ale nepohrdneme kvalitními informacemi, které na něco zajímavého upozorní, něco poradí a něco doporučí. Dobrá rada nad zlato, že?

Tipy na novinky na trhu, informace o nových trendech a vyjádření odborníků na různá témata

Také jste dostali neobjednané zboží?

Také jste dostali neobjednané zboží?

Paní Martina si nám postěžovala, že po objednávce zboží za 179 korun dostala při doručení zásilky výzvu k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Není bohužel sama, takové případy se množí jak houby po dešti.

Spotřebitelská sebeobrana

Jak jste na tom se svými spotřebitelskými znalostmi, vám prozradí test, který si můžete udělat. Možná vás správné odpovědi překvapí.

Jak se jmenuje nejdůležitější státní orgán chránící spotřebitele?

a) Úřad pro ochranu spotřebitele

b) Česká obchodní inspekce

c) Státní spotřebitelská inspekce

Správně je b)

Ostatní úřady jsou vymyšlené. Jen ve zkratce: ČOI dohlíží zejména na prodejce a dodavatele zboží a služeb, nebankovní poskytovatele spotřebitelských úvěrů, bezpečnost výrobků dodávaných na trh, kvalitu pohonných hmot či klamavou reklamu, a to vždy, když tato pravomoc nepřísluší orgánu jinému. Podrobnější přehled dozorových orgánů naleznete na http://www.dtest.cz/clanek-1533/zakony-a-urady.

Mezi nebezpečnými výrobky (s výjimkou potravin) zachycenými v Evropské unii naleznete nejvíce:

a) kosmetiky obsahující nepovolené množství dráždivých a zdraví nebezpečných látek

b) elektroniky s rizikem zásahu elektrickým proudem

c) výrobků pro děti

Správně je c)

Zdaleka nejproblematičtějším z hlediska bezpečnosti jsou hračky a oblečení pro děti, kdy dětem nejčastěji hrozí riziko udušení či uškrcení. Nejširší databázi nebezpečných výrobků vede Občanské sdružení spotřebitelů TEST. Na stráncewww.nebezpecnevyrobky.cz překládá do češtiny evropskou databázi RAPEX a též přispívá i výsledky vlastních nezávislých testů a hlášení českých dozorových orgánů.  Každý zde může snadno podat podnět na nebezpečný výrobek či se formou emailu nechat pravidelně informovat o výskytu nebezpečných výrobků z oblastí, které jej zajímají. Taktéž se zde či v telefonické poradně 299 149 009 může informovat, co s takovým nebezpečným výrobkem dělat.

Za výhodných podmínek uzavřete s mobilním operátorem smlouvu o poskytování služeb, a to na dobu 2 let. Po půl roce vás operátor informoval o plánované změně smluvních podmínek, která povede ke zhoršení vašeho postavení a tím nutně k tomu, že o službu již nebudete mít zájem. Jak se můžete účinně bránit?

a) stížností Českému telekomunikačnímu úřadu

b) musíte zatnout zuby a ještě rok a půl to vydržet, popř. vypovědět smlouvu za tak nevýhodných podmínek, že se radši vyplatí ji nerušit.

c) mohu odmítnout změnu podmínek a smlouvu bez jakékoli sankce zrušit.

Správně je c)

Ani ve smlouvě na dobu určitou nejste v postavení nevolníka: Podle § 63 odst. 6 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích vás operátor musí nejméně měsíc předem o podstatné změně smluvních podmínek informovat, a to včetně vašeho práva od této smlouvy v případě podstatného zhoršení bez sankce odstoupit.

Která z těchto vět je vždy pravdivá?

a) Na vyměněnou součástku běží znovu min. 24měsíční záruční doba.

b) Oblečení koupené v klasické prodejně můžete přijít následující den vyměnit za jiné v případě, že je nenošené a s originálními visačkami.

c) Značkovou elektroniku můžete reklamovat v autorizovaném servisu.

Správně je a)

Ano, toto vyplývá z § 627 odst. 2 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník. Může se tedy stát, že na samotnou věc již záruku nemáte, zatímco na její součástku ano. Vadnost této součástky pak můžete i tak reklamovat a v případě neodstranitelnosti její závady i odstoupit od smlouvy ohledně celé věci.

Právo vrátit či vyměnit věc „bez důvodu“ (tím se myslí bez důvodu spočívajícího v objektivních vadách zboží či jeho rozporu s kupní smlouvou, kdy zboží nemá avizované či předpokládané vlastnosti) existuje ze zákona při nákupu pomocí prostředků komunikace na dálku (typicky přes internet či telefon) a mimo prostory obvyklé k podnikání (tedy nejčastěji na ulici či tzv. „předváděcích akcích“). V klasických prodejnách je možnost výměny či vrácení zboží nadstandardem překračujícím zákon, který prodejce poskytuje dobrovolně a může jej tedy (na rozdíl prodejců využívajících výše uvedené formy prodeje) i omezit – např. nenošením, nepoužíváním či nevybalením zboží.

Ze zákona můžete jakoukoli věc reklamovat vždy u prodejce. Má-li prodejce uzavřenou smlouvu se servisy a umožňuje tak spotřebiteli reklamovat i tam, činí tak nad rámec zákona.

Koupili jste si letenku z Prahy do Frankfurtu, let má ale zpoždění z důvodu průtahů na letišti. Od kdy máte nárok na bezplatnou péči od dopravce?

a) po hodině zpoždění

b) po 2 hodinách zpoždění

c) po 3 hodinách zpoždění

Správně je b)

V případě letu kratšího 1500 km se zpoždění delší dvou hodin považuje za významné. V případě významného zpoždění pak máte nárok min. na občerstvení a dva telefonní hovory či zprávy zdarma. Publikaci mapující vaše práva v letecké dopravě si můžete stáhnout na www.dtest.cz/eurovikend.

 Kolik zaplatíte za jednominutový hovor na telefonní číslo 905 951 234?

a) Nic, jedná se o tzv. zelenou linku

b) 95 Kč včetně DPH

c) 950 Kč včetně DPH

Správně je c)

Pro číslo začínající předvolbou 905 je účtován desetinásobek hodnoty podle 4. a 5. pozice. Více o nadstandardně zpoplatněných SMS a linkách včetně možností obrany proti příliš vysokému účtu se dozvíte na www.dtest.cz/placenelinky.

Zdroj:  dTdest

Zpět 0 příspěvků
Kniha týdne podle Nezoufalek
Nesmrtelný příběh v tanečních obrazech na jevišti Stavovského divadla

Nesmrtelný příběh v tanečních obrazech na jevišti Stavovského divadla

První premiérou Baletu Národního divadla v nové sezoně je Malá mořská víla – 10. listopadu ve Stavovském divadle.

Soutěž měsíce

Klub Nezoufalek - Přihlášení pro členky

Emailová adresa:
Heslo: